Cathelijn van Goor

di 17 jul 2018

De eerste kunstenaar van het vijfde Torenkamerseizoen is Cathelijn van Goor!

Bio

Cathelijn van Goor (1976) is beeldend kunstenaar en studeerde vrije grafiek aan de KABK in Den Haag. Ze woont en werkt in Amsterdam waar ze monumentale tekeningen maakt.

In haar werk staat de vraag centraal in hoeverre technologische ontwikkelingen daadwerkelijk de vooruitgang opleveren die ze beogen. Om onderzoek te doen naar de gevolgen van de snelle ontwikkelingen in grote moderne steden heeft zij onder andere Tokyo, New York, Delhi, Shanghai, Beijing en Hong Kong bezocht. In 2012 verbleef ze vijf maanden als artist in residence bij het CEAC in Xiamen, Zuid China.

In haar meest recente series tekeningen ligt de focus op de mens die controle verliest over haar eigen uitvindingen. Ze maakte onder meer de series Glitches en Rare Digital Phenomena naar aanleiding van een zestien kilometer wijd gebied in Google Streetview dat er totaal vervormd uit is komen te zien door een software-fout tijdens het opname proces.

Ze exposeert in binnen- en buitenland. Haar werken zijn onder meer opgenomen in de collecties van het Teylersmuseum en de Universiteit Leiden. Daarnaast ontving ze subsidies van het AFK, Stichting Stokroos en het Mondriaan Fonds.

In de Torenkamer ga ik snelle tekeningen en schetsen maken naar aanleiding van de vormen die ontstaan bij de 3D weergave van het Vondelpark in Google Maps.

Torenkamerplan

Het in kaart brengen van architectonische omgevingen gaat Google Maps vrij goed af. Waar het de weergave van de natuur betreft blijkt het moeilijker een realistische weergave te bereiken. Bomen lijken meer op abstracte glazen sculpturen waarin een boom gevangen zit of op geometrische bouwsels waarbij de boom er als een platte tekening op is geplakt. Deze vormen gebruikt zij om het idee te verbeelden dat de natuur moet wijken voor technologische ontwikkelingen.

In haar studio werkt ze meestal met een vooropgezet plan een lange tijd aan haar tekeningen, resulterend in doorgewerkte beelden. Ze gunt zichzelf daarbij weinig ruimte voor vormonderzoek en experimenteren met materialen. In de Torenkamer gaat ze zichzelf wel die ruimte gunnen.