In Gesprek Met: Ian Ginn

do 30 mrt 2017

Ian Ginn is ruim 30 jaar creative producer en schrijver in de transmedia van film en televisie.

Elke week gaat de redactie van VondelCS ‘in gesprek met’ een influencer op het gebied van media, cultuur en kunst. Woensdag 29 maart vond ‘Damaged Women’ plaats, een avond waar je van alles te weten komt over het succes van de ‘beschadigde vrouw’ in internationale dramaseries. De uitgelezen kans voor ons om Ian Ginn te interviewen! Ian Ginn is ruim 30 jaar creative producer en schrijver in de transmedia van film en televisie. Ginn maakte tijdens het evenement deel uit van het panel.

Schrijf. Schrijf elke dag. Begin de dag ermee, en doe niks anders.

Leuk u te spreken! U bent al heel wat jaren actief in de televisiewereld, waar is dit mee begonnen?

“Ik heb een creatieve achtergrond als mediamaker, nu zo’n 30 jaar. Voordat ik verhuisde naar Nederland heb ik mij in Engeland bezig gehouden met toneel beeldhouwen, dit heb ik ook nog even in Nederland gedaan. Vervolgens heb ik een studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht gevolgd, en ben ik afgestudeerd in animatie. Hierna ben ik er vrij snel voor gekozen om mij te verdiepen in interactieve media. Het duurde daarna niet lang voordat ik mijn eerste script schreef.”

Bent u altijd bezig met het schrijven van scripts?

“Nee, voordat ik begon aan Keizersvrouwen (de serie waar ik nu aan werk) heb ik meer de productiekant van Nederlandse film- en televisieproducties gedaan. De serie die ik nu doe is weer een hele andere ervaring” vertelt Ginn. “Het hoofdkarakter van Keizersvrouwen heb ik heel wat jaren geleden samen met Maarten Almekinders ontmoet. Wij hebben samen haar verhaal uitgewerkt en ontwikkeld tot een serie.”

Wat was uw eerste grote opdracht als schrijver of producent?

“Vrij snel nadat ik was begonnen in de mediawereld, ben ik creative director geworden van Philips Interactive Media. Daar heb ik mijn eerste scripts ontwikkeld, voor consumenten als Rien Poortvliet over kabouters. Dat is één van de mooiste scripts die ik heb geschreven.” vertelt Ginn trots. “Een grote opdracht daarna was Johan in 2005, een film met onder andere Michiel Huisman, Johnny de Mol en Huub Stapel die ik produceerde. Daar ben ik ook erg blij mee.”

Is de tijd waar u het nu over heeft te vergelijken met die van nu?

“Vanaf 2007 ben ik vooral bezig met alle verschillende media bij elkaar te brengen, dit kun je transmedia noemen. Ik ben toen begonnen met een transmediaal project genaamd SALGIA 7, ik heb daar pilots voor mogen draaien voor NPO3 en de VPRO. Ik ga hier weer mee verder als het werk voor Keizersvrouwen afgerond is. Van 2007 tot het moment dat ik begon met Keizersvrouwen was ik dan ook vooral bezig met onderzoek naar nieuwe formats.”

U bent bezig met de realisatie van de dramaserie Keizersvrouwen, hoe is deze serie ontstaan?

Ginn vertelt dat hij samen met Maarten Almekinders iemand heeft ontmoet waar de serie op gebaseerd is. “Bij deze persoon hebben we een dieper verhaal over haar ontdekt. Niet alleen over haar maar over haar hele wereld. Hierdoor konden we een structuur van een drama vinden.”

Maarten Almekinders en Ian Ginn.

Speelt de ‘Damaged Women’ hier ook een rol in?

“Ja, de hoofdrol kun je zeker een damaged women noemen. Het is alleen een de vraag wanneer het correct is om iemand een damaged women te noemen, omdat je het op verschillende manieren kunt bekijken. Het hoofdkarakter is in deze serie ‘Damaged’ door het leven, door wat ze heeft meegemaakt.”

De damaged women is momenteel een trend in dramaseries, wat is volgens u nog meer een trend die nu leeft in dramaseries?

Er is een overkoepelende trend aan de gang, vertelt Ginn. “De damaged women is meer van de laatste jaren omdat het nu om een vrouwelijk personage gaat. De overkoepelende trend gaat om een hoofdkarakter die niet likeable is. Vroeger waren de hoofdkarakters op televisie best braaf en wijs. Als een hoofdkarakter niet sympathiek was dan zou je het publiek kwijtraken, omdat mensen  likeable willen zijn. Tot zo’n 20 jaar geleden (rond de tijd dat The Sopranos uit kwam). Tony Soprano was alles behalve likeable en tóch kon je sympathie voor hem hebben. De damaged women kwam pas veel later in beeld bij dramaseries. “Het eerste voorbeeld van een vrouwelijke damaged women is Glenn Close in de serie Damages (2007). Close was in een leidende rol, maar op heel veel vlakken best wel psychotisch.”

Wat zou u als advies willen meegeven aan alle beginnende schrijvers?

“Schrijf. Schrijf elke dag. Begin de dag ermee, en doe niks anders. 500 tot 1000 woorden per dag. En om te kijken: Nicole Kidman in de nieuwe serie Big Little Lies.”

Ik dank u!